תפריט נגישות


מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה
image/svg+xml

אוטיזם במבוגרים

בוגרים על הרצף האוטיסטי מתמודדים עם קשיים רגשיים ותפקודיים רבים. אבחון מעמיק מאפשר להבינם ולטפל בהתאם

מאת: ד"ר נדב גולדנטל


אוטיזם הוא מצב נוירו-התפתחותי מולד שמתבטא בשונות נוירולוגית (Neurodiversity) שכוללת מאפיינים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים והתנהגותיים ומלווה בקשיי תפקוד ניכרים. הסיבות לאוטיזם אינן ברורות דיין. ישנן ראיות לכך שלעתים הגורם גנטי ולעתים מעורבים גם גורמים סביבתיים (למשל סיבוכים בהריון ובלידה), אשר יוצרים שינויים בהתפתחות המוח. 

עוצמת המאפיינים ורמת התפקוד משתנות מאוד מאדם לאדם, ולכן המצב מוגדר כרצף (Autistic Spectrum Disorder). בשל השונות הרבה, הטיפול והשיקום צריכים להיות מותאמים אישית לאדם ולמשפחתו ומצריכים מעורבות של אנשי מקצוע ממגוון תחומים ותיאום ביניהם. לעתים קרובות, בשל האתגרים שטומן המצב, גם בני המשפחה והסובבים מגויסים לטפל ולתמוך. 


מהם האתגרים של בוגרים על הרצף?

בוגרים (מעל גיל 18) על הרצף מתמודדים עם אתגרים רגשיים ותפקודיים רבים אשר יכולים להשתנות לאורך השנים וקשורים לכל תחומי החיים. לרוב, בגיל זה עוברים למסגרות שפחות עוטפות ושמות דגש על פעילות חברתית משותפת ומאלצות התמודדות עם שינויים לא צפויים.
האתגרים כוללים: 

  • קשיי תקשורת בעולם חברתי משתנה: צורך רב יותר ביוזמה בין-אישית ושימור פעיל של קשרים חברתיים (ההורים פחות דומיננטיים בתיאום וארגון מפגשים חברתיים).
  • התעוררות רומנטית ומינית: התעוררות זו מלווה פעמים רבות בבלבול והיעדר מידע מהימן (הסתמכות על המידע ברשתות החברתיות או באתרי אינטרנט אחרים), עשויה להעמיק את תחושת השונות ומעלה את הסיכון לניצול או פגיעה.
  • כניסה לעולם האקדמי והתעסוקתי: בעולם זה הולכות וגוברות הדרישות להתארגנות עצמאית ותפקודים ניהוליים (כגון ארגון הסביבה, תעדוף מטלות ותקשורת מותאמת).
  • עצמאות: מעבר למגורים מחוץ לבית במסגרת נתמכת או עצמאית, שמצריך קבלת החלטות, ניהול משק בית, התנהלות כלכלית ויכולות תפקוד עצמאיות נוספות. 


בנוסף, בוגרים עם אוטיזם נוטים יותר למצבים פסיכיאטריים נלווים, כגון:

  • ADHD: הפרעת קשב והיפראקטיביות
  • הפרעות למידה: דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה
  • OCD: הפרעה טורדנית-כפייתית 
  • חרדות: חרדה חברתית, פוביות, חרדה כללית, הימנעות 
  • מצבי רוח: דיכאון ומאניה
  • פסיכוזה (מצב פסיכוטי)
  • פוסט-טראומה (PTSD) ופוסט-טראומה מורכבת (C-PTSD)
  • תלות בסובבים
  • קשיי מוטיבציה, עייפות כרונית


מדוע צריך אבחון בבגרות?

בהכללה ניתן לומר שלרוב הפנייה לאבחון אוטיזם באה בעקבות תחושת תקיעות מתמשכת, נסיגה, קושי רב בהשתלבות בחיים הבוגרים הכוללים עצמאות, תעסוקה, קשרים חברתיים וקשר זוגי, לצד חוסר הבנה של המצב. אבחון מעמיק מאפשר לעשות סדר, להבין את מקור הקשיים ותחושת המצוקה, לגבש המלצות למציאת כיוון ולהשיג את השינוי הרצוי. 

בנוסף, האבחנה הרשמית באוטיזם מאפשרת לקבל הכרה במינהל המוגבלויות במשרד הרווחה והכרה בנכות בביטוח לאומי (בהתאם לרמת התפקוד). הכרות אלה מאפשרות גישה לשירותי שיקום הכוללים: ליווי תעסוקתי, פנאי וחברה, סיוע בתחום הלימודים האקדמיים והמקצועיים עם זכאות לתמיכה ניכרת, מסגרת מגורים ותמיכה בתפקוד היומיומי. בנוסף, אבחנה רשמית מאפשרת לקבל טיפול כוללני ותמיכה בשיקום במרפאת קשת.

כאשר הצוות המאבחן לא מתרשם שמדובר באוטיזם, ניתנת אבחנה משוערת חלופית ומוצעים כיווני טיפול אחרים בקהילה. 


קראו כאן על האבחון והטיפול